Sportsmassage

Massage til pre-træning som et supplement inden givende opvarmning ved træning eller konkurrence, det er en massage der har til hensigt at løsne op for eventulle spændinger samt varme musklerne op. Yderligere formår det også at aktivere vores nervesystem. Opvarmning af musklerne inden sportsudøvelse og efter hård træning vil medvirke til at normalisere kroppens væv.

Sportsmassagen bruges til at forkorte restitutionstiden ved at øge blodgennemstrømningen til de udsatte muskler og fjernelse af ophobede affaldsstoffer som f.eks. mælkesyre, herved kan massagen bevirke en reducering af smerter og muskelømhed. Ex. hurtig massage efter træning, giver optimal effekt.

Sportsmassage gives som en lidt hårdere massage, der hvor du har mest behov.

  • Helkrops sportsmassage min. 90 min.
  • Baller og lår 45 min.
  • Hele ben foran/bag 45min.
  • Baller 45 min.
  • Ryg, nakke og arme 60 min.
  • Ryg og nakke 45 min.
  • Valgfri på skadet område eller efter behov, valgfri min. i tid.

Virkninger ved sportsmassage

  • Spændte og stive muskler løsnes hvorved kroppen afstresses.
  • Muskelspændinger forebygges hvorved bevægelighed i muskler, sener og led øges.
  • Blodgennemstrømning i musklerne øges.
  • Affaldsstoffer udskilles nemmere fra muskelvævet.
  • Smertelindring.
  • Kortere restitutionstid efter sportsskader.

Hvem har god effekt af sportsmassage og hvordan hjælper det

Sportsmassage er en manuel påvirkning af bevægeapparatets muskler og bindevæv, hvor en sportsmassør bearbejder kroppens bløde væv, sener, muskler, ligamenter, bindevæv etc., hvilket medvirker til at forøge den fysiske og mentale velvære. Behandlingen medvirker til en hurtigere restitution af træt/slidt muskelvæv. Fokus i sportsmassage varierer selvfølgelig fra person til person, men et generelt formål med sportsmassage er at skabe fornyet flow i muskulaturen. Derudover kan massøren benytte sig af tværgående massage (massage på tværs af muskelfibrenes retning), hvilket har en afbalancerende og afslappende effekt på vævet. Mennesker med spastisk lammelse har stor gevinst ved tværgående massage, da deres muskler netop er meget stramme. Det samme gælder, hvis en person har fået en fiberskade, her kan massøren løsne vævet op med fysiurgisk massage omkring det skadede område, det vil reducere smerten, og mindske stress og anspændthed.

Sportsmassage kan også være gavnligt for dem der arbejder mange timer på kontor, og ofte sidder i samme stilling, store børn der sidder og spiller meget computerspil, og f.eks. frisører der ofte har armene oppe i samme stilling.

En mere dybdegående rygmassage eller nakkemassage kan løsne op for mange af de gamle og hårde spændinger, som man får ved at stå i samme stilling igennem årene.